Skærtorsdag den 28-03-02
Lotte kørte os til Billund Lufthavn, hvor Jane, Søren og Peter var mødt op for at sige farvel til os.
Vi fløj med Maersk til Amsterdam, hvor vi skiftede til KLM med direkte flyvning i en jumbojet til Bangkok. Det var en lang tur, men vi fik sovet noget i løbet af natten.
Langfredag den 29-03-02.
Ankom til Bangkok kl. 13.00 i 35 gr. Varme. Jysk Rejsebureau hentede os i lufthavnen og kørte os til deres hotel Newrotel i Bangkoks centrum.
Det af delvis ejet Jysk Rejsebureau og der er en dansk rejseleder på hotellet. For øvrigt den samme Torben, som vi købte billetter af derhjemme i par måneder i forvejen.
Vores tur var købt med flybillet og 2 overnatninger, og ellers intet.
Hotellet var godt nok. Vi boede på de billige backpackerværelser, som vi dog synes var for dyre, kvaliteten taget i betragtning. Værelset var lille og lummert og badet var blot en brusekabine sat op i det ene hjørne. Ingen air-condition, så vi sov ikke ret godt den første nat p.g.a. varmen.
” Dyrt” hotelværelser er nævnt med modifikationer. For i forhold til Europa var det meget billigt, men vi erfarede senere, at det var dobbelt så dyrt som andre lignende værelser rundt om i Thailand. Men skidt – vi havde det godt – og der var en god at-mosfære på hotellet. Og masser af hjælp at hente. Gratis frugt og kaffe, fri internet, aircondition i foyeren og en dejlig udendørs baggårdsterrasse. Vi kikkede lidt på Bangkom den dag.
2 sidegader fra hotellet lå en dejlig restaurant ved navn Harmonique, hvor man kunne få de dejligste grill-stegte tigerrejer med grøntsager. Og det kostede ikke ret meget. Et meget hyggeligt sted, som vi tit tænker tilbage på. Vi sad i en åben gård ved små borde imellem fritvoksende orkideer og andre flotte blomster. En kinesisk familie drev stedet, og alle deltog, lige fra bedstefar og –mor til de yngste efterkommere. Godt og rimeligt billigt.
Lørdag den 30-03-02.
I dag havde vi købt en tur på Klongerne. ”Jysk” havde egen rejseleder, en thai vi kaldte Jimmi. Han var sød og rar og talte et meget forståeligt engelsk. Han hentede os på hotellet og kørte os ned til floden, hvor vi steg om bord i en ”longtailbåd”. I den sejlede vi rundt på floden og ud i de små kanaler i Klongerne. Købmand ved kanalenHer så vi, hvordan folk bor og lever, og vi besøgte både en slangefarm, en zoologisk have og en orkidé-farm.
En absolut anbefalelsesværdig tur. Meget spændende og med en masse indtryk. Her er kanaler og floder trafikvejene, og her ser du en købmand med egen anløbsbro. Al handel foregår langs kanalerne, og dem der ikke selv har en forretning, sejler rundt i kanoer. Her ses 2 koner forsøge at sælge deres isenkramvarer. Sejlende isenkræmmer

Templer og skoler ligger også ud til kanalen, og denTempelgavl offentlige badeanstalt ligeså.

Børnene – især – er glade for vandet. Det er jo altid dejligt varmt i dette land.

Skole ved kanalen

KanalbadP.g.a. de mange kanaler og den høje luftfugtighed på stedet, er der også frodigt overalt.

Alt liv foregår på vandet. Selv de små restauranter er sejlende. Madmor

Nogle koner sejler rundt i små smalle både med indbygget køkken og sælger mad af forskellig art.Mad fra båd

Hendes mad smagte for resten fortrinligt.

Orkideer i tusindvis.

Senere lagde vi i en sidekanal til ved et orkidégartneri, hvor de flotteste orkidéer stod på rad og række.

Slangefarm

Undervejs besøgte vi også et sted, hvor de holdt slanger. Slanger lever godt i Thailand, og mange af dem er faktisk meget giftige. Det var dem, de havde her, og de optrådte for publikum med dem.
UdflugtsbådHer ser man lidt af hvordan man udfordrer skæbnen.
Eller også er det fordi de måske har klippet gifttænderne af dem.
Thaierne er ikke særligt gode ved deres dyr.
I forbindelse med slangecenteret var der også en Zoologisk have med forskellige af Thailands dyr.
De levede under kummerlige forhold, og det var næsten ikke til at holde ud til at se på. Derfor er der ingen billeder derfra.
Vi bringer i stedet for et billede af den longtail-båd vores udflugt foregik i.

Sidst på eftermiddagen gik vi til skrædderen ” Step One”, som ligger tæt på hotellet. Her fik vi taget mål til lidt forskelligt tøj. Det bliver syet, medens vi er på tur rundt i Thailand, og det vil være færdigt inden vi skal hjem. Denne skrædder kommer i øvrigt til Danmark mindst én gang om året, og så kan man bestille hos ham og få det tilsendt, når det er blevet syet i Thailand. Han mailer, når han er i Århus eller København.

I morgen skal vi på trekking oppe i nordvest-Thailand langs Burmas grænse.
Fortsættes på næste side.