Tilbage til Lysholms hjemmeside.
Vores tur til Østen gik i år 2000 til Indien.

Kort over Indien. Klik for at se det stort.
Klik på kortet eller billedet
for at se det stort.

Læs først lidt om Goa her.

Torsdag den 30-11-00.
Apollo Rejser har charterfly til staten Goa på Indiens sydvestkyst, og en billet med 1. nat på hotel, kostede 4.068,- kr. Vi fløj direkte fra Billund med deres flyselskab Novair. En kun 1 måned gammel Airbus med plads til 380 passagerer.
Lotte kørte os til Billund Lufthavn, og da Lotte skulle op på arbejde næste dag, valgte vi at tage tidligt derud.
Derude i afgangshallen sad Jane og Søren sørme og ventede på os. Det var Jane og Søren, som vi var på Bali og Lombok sammen med sidste år. De ville lige drikke aftenskaffe med os, inden vi drog af sted. Det var hyggeligt. Vi fik 1½ time sammen og fik endda julegaver af dem til at pakke ud i Indien.
Indcheckning i sidste øjeblik og kun kort ventetid i afgangshallen.

Hotellets swimmingpool

Lęs om Indiens historie her.

Fredag den 01-12-00 kl. 0045 afgik flyet.
8 timer 3 kvarters flyvning forløb uden problemer. Vi fik sovet en del undervejs, når ikke lige de råbte højt i højttalerne fordi de ville sælge noget.
Vi ankom til Goa.s lufthavn kl. 1500 lokal tid.
Det tog et par timer at få hele rejseselskabet igennem billet-, pas- og toldkontrol.
Endelig kunne vi med bus køre de ca. 1½ time til ”NordGoa”, hvor vores 1. overnatning skulle finde sted på Hotel Tio Carmino i Calangute. Et udmærket hotel med swimmingpool, men desværre alt for mange ansatte, som forventede at få drikkepenge hele tiden.
Vi spiste til aften på et nærliggende charterhotel, og de serverede rigtig god indisk mad.
Vi gik trætte i seng allerede ved 21-tiden.
Hotellet set fra stranden.

Lørdag den 02-23-00
Næste morgen spiste vi morgenmad i baren ved hotellets swimmingpool.
Derefter pakkede vi rygsækken igen og gik ud for at finde vores næste overnatningssted. Det blev Dona Florina Beach Hotel, som lå helt nede ved stranden.
Vi kom dertil ved at gå langs vejen et par km. Det var svært at finde vejen ned til hotellet, men det var så godt beskrevet i Loney Planet, at vi fandt det.
Det var et hyggeligt home-stay, ledet af en flink indisk dame, som tidl. havde arbejde i Emiraterne.

Kilometerlange brede og dejlige strande præger vestsiden af Indien.

Her på stranden er der ikke fyldt af turister, men stranden er lige så god af den grund.
Smårestauranter under simple stråtag breder sig i kanten af stranden.

I kanten af stranden og kokospalmerne ligger der langs stranden en del små-restauranter eller cafeer.
De er simpelt bygget, men man kan få mad og drikke i skyggen af palmetag, i solen på for-terrassen eller i solsenge på stranden.
Og det er ikke spor dyrt.
Max 50 kr. for en god frokost for 2 med god mad og øl.
De hellige køer var også på strandtur

Selv her på stranden får køerne lov til at gå frit omkring.
Der er lidt rigeligt kolort rundt omkring, men det vænner man sig til.
Her er vi sammen med Caspers ven fra året før
Hotellet har varmt vand og rigtigt toilet. Pris: 800 rp pr. nat, eller 148 kr.
(1 Rp. = 18,5 øre).
Rupierne gangede vi med 2 og smed sidste ciffer væk. Så fik vi ca.-prisen i kroner.
Vi skulle selvfølgelig på stranden, og vi gik derned og gik langs vandet ca. 1 km. mod syd.
Vi skulle finde Caspers ven, som udlejer solsenge på standen i syd-Candolim.
Vi fandt ham nemt og fik afleveret vores gave fra Casper til ham. Han var meget taknemmelig, og de næste par dage, lå vi på hans solsenge. Han var flink, og vi fik en del at vide af ham. Bl.a. fortalte han, hvem af de mange strandsælgere vi kunne gøre gode køb ved, og hvem vi skulle afvise.
Det er Surendra, der her nyder solen samme med Ella på hans egen solseng.
Palmelund bag hotellet

Det næste billede viser vejen ned til vores hotel. Der kunne ikke køre biler, og der var ingen skilte. Men det er en back-packers lod selv at finde vej. Og hertil kan almindelige charterturister ikke finde.

Aftensmaden spiste vi på en restaurant oppe i byen ved vejen. Man spiser først ved 21-tiden, og da har det været mørkt i 2-3 timer, men stadig omkring 30° varme. Maden er god og som regel meget krydret.

bussen er endnu ikke fuld. Men det blev den - så godt og vel
En spændende bustur

Søndag den 03-12-00
I dag slappede vi bare af. Skyfrit vejr og dejligt varmt. Vi ville have købt togbillet i dag, men søndag holdes lukket. Lå på stranden i solsenge med parasol (20 kr. pr. dag).
Var lidt plaget af strand-sælgere, der ville sælge alverdens ting.
Ella købte en sølvkæde for 100 kr. og Poul købte 2 marmorelefanter for 50 kr.
Mandag 04-12-00
Vi tog bussen (sikken en køretur) ind til Goa.s hovedstad Panaji.
Her på billedet er bussen ikke ret fuld, men det blev den hurtigt. Og mere end det. Den var stopfuld, og alligevel kunne konduktøren ”møve” sig rundt i gangen. Det kostede kun et par kr. for ½ times kørsel.
Ved buspladsen i Panaji
Gadeliv i Panaji. Masser af folk overalt.

Her er vi lige ankommet til den travle busstation, hvor vi havde regnet med at kunne købe togbillet.
Vi stod i kø i en times tid, blot for at få at vide, at alt var udsolgt.
Panaji er en by, der tydeligvis har været beboet af portugisere.
Husene er i portugisisk stil med udhæng ud over fortovet.
Men intet er særligt velholdt, og det trænger til vedligeholdelse
Den katolske kirke i Panaji.

Vi havde ellers regnet med at ville tage toget sydpå til Kerala, men det er jo tæt på jul, så mange rejser.
Vi måtte så indstille os på at blive i Goa.
Vi gik ud i byen, som er overvejende katolsk.
Den store kirke lå på en bakketop for enden af hovedgaden, og den var vi lige oppe at kikke på.
Kirke er de eneste bygninger i Indien, der må være hvide.

Her ses billeder af kirken udvendigt og indvendigt.

En typisk indisk taxa

Lige overfor kirken lå der et turistinformationskontor.
Dér henvendte vi os for at få lidt at vide om, hvad Goa ellers kan byde på.
Desværre ikke dykning nogen steder, så Poul kom ikke ud på dybt vand på denne tur.
Vi kom til at fortælle om vores forgæves forsøg på at købe togbillet, og glædeligvis fik vi at vide, at det nok kun var det bestemte togselskab, der havde udsolgt.
Der fandtes andre, som kørte på de samme skinner, og den meget flinke mand ringede endda ud til stationen og fik at vide, at vi godt kunne få plads.
Så vi hyrede straks en taxa, for vi skulle ud til Old Goa for at købe billet. Derude ligger jernbanen nemlig.
Her ses Ella ved taxaen, som man tror er ældgammel.
Men det er den ikke. Sådan ser næsten alle indiske biler ud.
I Old Goa city var der en religiøs fest med masser af mennesker

Netop i dag er Goa.s helligste dag.É n eller anden kristen helgen bliver fejret, og det er fest. Det holdes i den gamle hovedstad Old Goa, og vi måtte køre en stor omvej for at komme til stationen. Der var fyldt med mennesker alle steder, og overalt var der stillet boder op. Derfra blev der solgt alt imellem himmel og jord. Her for oven ses bare et lille hjørne af denne kæmpe markedsplads, og man rigtigt se, at det mest populære køretøj i Goa er scooteren eller småmotorcyklerne.

4 flot klædte piger i alle aldre

Folk var rigtigt i festtøjet, og de kom familievis. Rundt omkring i vejsiden eller i parkerne så man familierne holde frokostpause med medbragt mad.
Det bliver – som overalt i Indien – spist med fingrene.
Højre hånd til at spise med, og venstre til det urenlige. (man bruger ikke toiletpapir)
Her ses en mor og sine 3 døtre i deres fineste tøj.

Kæmpereklameskilte overalt pynter nu ikke ligefrem.
Det eneste der er nymalet i Indien, er de grimme store reklameskilte, som er alle vegne. Både i byerne og ude på landet. Her ser man folk holde sådant et grimt skilt i orden.
Vi kom ned til togstationen, som ligger lidt udenfor byen
Ingen problemer med at købe togbillet, og dette tog kører endda om natten, så det er med køje.
Priserne for den ca. 1000 km. lange tur er forskellig: II kl ordinær 162rp = 32 kr. II kl sove 252 rp = 50 kr 4 personers kupe m. køje og aircon 1167 rp = 225 kr. 6 personers kupe m. køje og aircon 729 rp = 145 kr. Vi valgte den dyreste billet, og det er endda med rent sengetøj i køjen.
Returbillet kunne ikke købes, så vi må håbe, vi kan få den i Kerala – ellers er vi på den.
Færgen over floden ved Panaji

Retur til Panji, hvor der vrimler med de små trehjulede minitaxaer.
Vi gik ned til havnen og tog den gratis færge over den brede flod. Man har bygget en ny bro, og derfor er færgen nu gratis.
Fra den nordlige side fandt vi bussen til Candolim igen, og vi nåede endda et par timer på stranden inden aften.
Tandori-ovn

Om aftenen spiste vi en lidt bedre restaurant uden for byen. Coconut Inn.
Her ses Poul ved den udendørs ”Tandori-ovn” som man bager de specielle indiske brød ”NAN” i.
Nærmest en slags gruekedel, hvor der dog bliver fyret op nede i hullet midt på dagen.
Så er siderne så varme, at kokken blot klasker brødet op på siden inde i ovnen, og i løbet af ganske få min. er det bagt som det skønneste brød.
Det lækreste mad blev serveret og med øl til, kostede det lidt under 100 kr. Det blev så også det dyreste måltid vi fik i Indien.

På perronen klar til afgang
Tirsdag den 05-12-00.
Nød hele dagen på stranden.
Strandsælgerne fik solgt os et par ekstra marmorelefanter for 32 kr. og 4 papmache-julekugler for 60 kr.
Vi gik til byen og købte kiks og toiletpapir til turen og vekslede penge. Kursen er 4610 rp. for 100 $.
I danske penge er det nemt at regne ud. Vi ganger rp med 2 og deler med 10. Så er det kr.
Ved aftenstid pakkede vi og afregnede med Jessie.
3 overnatninger, morgenmad og et par drinks kostede 3000 rp., eller ca. 600 kr. Det blev også det dyreste hotel på turen.
Tog en taxa til Old Goa, hvor vi ventede et par timer på toget.
Her er vi på stationen, hvor man kan se sælgerne ved vinduerne, så snart et tog standser.
Jernbanearbejderne holder pause

Og her ser man jernbanearbejderne holde madpause.

Solnedgangene er altid smukke her på vestkysten af Indien.

Og så de fantastiske solnedgange man kunne se på stranden hver aften. Toget var kun 20 min forsinket, og da de kom, så vi, at det var en kæmpe dieselmaskine, der trak op imod 20 personvogne. Dieselmaskinen spyede sort røg op ad skorstenen, så man skulle tro, at det var et damplokomotiv.
Og her går vi hjemme i Danmark og er påpasselige med at få indstillet vores karburatorer, så de ikke forurener så meget.
Forurening tænker man i øvrigt ikke så meget på i Indien. Det eneste sted man ikke ser affald, er i de få affaldsspande, der står rundt omkring. Inderen slipper sit affald, hvor han end står eller går. Og landet bærer præg af det.
I toget smed man blot al affald ud af vinduet, så togbanen ligner nærmest én lang losseplads.
Her går så de fattige rundt og ser efter, om noget spiseligt er blevet smidt ud. Og togtoiletterne (eller det der lignede) var blot et hul i gulvet. Banelegemet er endestation for al affald.
” Vores” togvogn var den fineste i togstammen. En sovevogn med aircondition. Vognen er indrettet med en slags kupeer, som i stedet for døre mod gangen blot havde et forhæng. I vores ”kupe” var der masser af plads. Sæderne er 2 m. lange og kupeen er beregnet til 4 personer, men vi var kun os 2. Over sæderne var der slået en køje ud, så der var 4 sovepladser i kupeen.
Rygning foregik ude i forgangen, hvor dørene stod åbne. Det var dejligt at stå i den åbne dør og mærke varmen og se på livet og landskabet udenfor. Jo længere vi kom sydpå, jo flere kokospalmer var der. Befolkningen sydpå er mørkere i huden en nordpå, og der er flere muslimer, hvis kvinder gå indhyllet og med hovedet dækket.
Hen ad aftenstid kom en mand med tæpper, puder og lagner, og vi kunne gå i seng.
Her fik vi en god nats søvn. Desværre lå Poul i den øverste køje, lige der hvor airconditionen blev blæst ind i hovedet på ham. Det gav senere en slem gang forkølelse.

Også længere sydpå i Kerala

Onsdag den 06-12-01.
Vi kunne købe mad i toget, og vi købte både middagsmad og morgenmad. Det var som sædvanligt ris og noget kødsovs. Det smagte såmænd meget godt. Det blev serveret i papkasser, næsten som i fly.
Og når man var færdig, smed man blot affaldet ud af toget.
Vi nåede til Ernakulam ved 15-tiden efter 16-17 timers togtur.
Selv om de små motorcykeltaxaer flokkedes om os, trængte vi til at få strækket benene lidt. Så vi gik de 2-3 km. til midtbyen, hvor vi indlogerede os på Bijus Tourist Home. Et pænt værelse med rigtigt toilet og varmt vand i badet. Pris: 350 Rp pr. nat (70 kr).
Ernakulam er ikke så kendt, som byen Ford Kochi, men det er egentlig én og samme by. I sydenden er de bygget sammen, men en bred flodmunding afskærer byerne fra hinanden.
Det er en beskidt og travl by. Rodet og ikke særlig turistvenlig. Dem så vi nu heller ikke ret mange af.
Der bor 600.000 indere her, og vi følte, de alle sammen var lige der omkring, hvor vi var og gik. Det hele virker meget uorganiseret, men alt går jo alligevel. Det vrimler med småbiler, motorcykler og specielt de trehjulede småtaxaer. Alle kører vildt, men man ser ingen færdselsuheld, og bilerne har ikke buler af betydning.
Efter udpakning bestilte vi på hotellet en halvdagsudflugt i morgen. Vi skal ud at sejle ”Backwaters”.
Derefter gik vi ned til vandet, hvor der var en lille park.
Det var en dejlig park i den beskidte by. Her flokkedes forældre med deres legende børn. Alle fint påklædte.
Da vi gik hjem, var det blevet mørkt, og nu var næsten alle 600.000 beboere pludselig væk.
Der var kun gadelys på hovedstrøgene og kun få biler. Butikker og stader var lukket.
Og det var ikke til at finde et sted, hvor man kunne nyde en kølig øl. For hernede sælger man ikke øl. Det er en kommunistisk muslimsk stat, og beboerne lever som sådan.
Vi spiste en pandekage og fik Cola på et ellers fint sted, hvor vi var de eneste gæster i et rum så stort som en skoleaula.
Ved 21-tiden fandt vi frem til det der ellers skulle være en fin restaurant. Det var det såmænd også, men der var ingen hygge. Store kolde lokaler. Og aircondition så kraftig, at Ella frøs under hele middagen.
Men den var til gengæld smaddergod. Der var mange fint klædte tjenere.
Poul fik serveret 3 kyllingelår, serveret med salat og 3 slags indisk dip, alt lagt på de specielle indiske brød, som hedder Naan.
Ella fik en fin vegetabilsk ret med panerede champignon og massevis af ris.
Turister får bestik, men de indfødte spiser med fingrene – selv her på denne fine restaurant.
Prisen for dette gode måltid var 300 rp. incl. de 3 Coca Cola vi også fik. Det er ca. 60 kr.
Derefter tidligt hjem på hotellet og på hovedet i seng. Vi sov godt efter togturen, lige indtil kl,. 5, hvor minareten lige ved siden af begyndte at kalde til muslimsk bøn.
Her sidder Poul og ser solnedgang over flodmundingen med Ford Kochin i baggrunden.

Kokosskaller ribbes for kokostråde

Torsdag den 07-12-00.

I dag skal vi på BackWaters:
Vi blev hentet på hotellet af én af de gammeldags udseende hvide taxaer. 2 canadiske tamiler, som også var turister, var allerede samlet op.
Vi kørte nu ud af byen og ud på landet til en lille landsby, hvor vi så, hvordan man forarbejder kokosnødder.
Nøddeskallerne bliver smidt i floden, hvor de skal ligge i 1 år.
Så løsnes ”hårene” på skallerne, og det er dem, kvinderne her sidder og piller af.
Trådene renses og skilles

Hårene samles sammen og smides i en rensemaskine inde i et skur. Her renses trevlerne og de frigøres fra hinanden.
Så bliver de slynget ud af maskinen, og folk samler de lange løse fibre op.

Og til sidst spindes de til garn, der bruges til bl.a. kokosmåtter

Udenfor bliver fibrene spundet til kokos-snor, som så senere kan flettes, knyttes eller væves til kokosmåtter m.m.m.

Når kokosskallerne er frigjort for deres fibre, lægges de til tørre i solen, så de senere kan bruges som brændsel.

Vi blev staget frem ad kanalerne indenfor kystlinien.
Så steg vi ombord i en langbåd og blev bragt rundt i området ad kanaler og floder.
Vi blev staget frem af 2 indere, som arbejdede hårdt med at stage os frem.
Træbådene vi sejlede i – nærmest store kanoer – er lavet af træ, og der er ikke brugt metal overhovedet. Plankerne er syet sammen med dette kokossnor, og til sidst er samlingerne gjort tætte med noget beg eller lignende.
Vandhyasinter overalt. De dækkede søen totalt.
Vi sejlede forbi landsbyer, rismarker og kokosplantager. Overalt er her kokospalmer, og under dem gror alverdens forskellige planter. Her er meget frodigt.
Fuglelivet er vist en lækkerbisken for ornitologer.
Her er mange isfugle, som hernede er lige så stor som en spætte. På engelsk hedder den Kingfisher, lige som det lokale øl hedder. Isfuglen er meget flot med sine isblå farver.
På et tidspunkt importerede man vandhyacinten.
Det har man bitterligt fortrudt.
For den breder sig i vandet helt uhæmmet, som man kan se af disse billeder.
Nøddeslagteren
Undervejs holdt vi pause på bredden.
Her fik vi kokosnød. Én af dem, der stagede os frem, huggede toppen af den grønne kokosnød og stak et sugerør i.
Vi bryder os nu ikke om hverken mælken, eller den unge kokosmasse indeni.
Poul smager på kokosmælken. Han vil hellere have en bajer
Her smager forfatteren på mosten.
Søbevoksningen var så tæt, at vi måtte trækkes igennem.
Andre vandplanter i det våde område gav også flotte panoramaer. Flere steder havde vandhyacinterne bredt sig så meget, at vi måtte helt ind til bredden og så trækkes frem.
É n af folkene holder spidsen ude fra brinken, medens den anden trækker os af sted.

Her een af de smalleste kanaler

Og så lige et enkelt billede til slut af det frodige område.

Fra indvendig side af en "TUKTUK"

Tilbage i Ernakulam checkede vi ud fra hotellet. Vi skulle videre.
Tog en tuk-tuk (som vi kaldte de små trehjulede knallerter med plads til 2 passagerer i kabinen).

Her sidder vi inde i sådan én, og udenfor kan man se en anden.

Byliv i Ernakulam

Her på billedet kan man se, hvor travlt og ukontrolleret det hele ser ud her i storbyen.
Bemærk én af de få skraldespande, hvor der er noget i. Men se også, at der ligger mere ved siden af, end i spanden.

Sådan ser de fleste busser ud. Ingen vinduer, men kun persienner

Vi kørte ned til rutebilstationen, hvorfra vi skulle til Alleppey.
Det er en oplevelse at være på en rutebilstation.
De gamle rutebiler oser og tuder og kører ikke efter nogen bestemt køreplan. Selve rutebilstationen er en meget misligholdt offentlig bygning, hvori der er mange kontorer og småforretninger. Alle fornødenheder til busturen kan købes.
Busturen er på 65 km. og det gik over stok og sten. Der skal gode nerver til at kikke ud af forruden. Lige på og hårdt – men der sker jo sjældent uheld. Forstå det, hvem der kan.
Det tog 1½ time og kostede små 5 kr. pr. billet.
Vi havde siddeplads hele vejen og kunne sidde og nyde landskabet udenfor glide forbi. Der er mennesker overalt
Selv langt ude på landet myldrer det med folk.
Vi ankom til Alleppey og fandt frem til et hotel, som godt nok så lidt snusket ud, som det lå der afsides bag én af kanalerne i byen.
Værelset kostede 300 pr. = 60 kr. Og hotellet har en spisestue, hvor de laver god mad, og hvor man til en forandring hernede, kan købe øl.
Alleppey er kaldt Indiens Venedig p.g.a. de mange krydsende kanaler i byen.

Overbefolkningen ses i Indien
Vi gik en tur rundt i byen og så på menneskemylderet og forretningslivet.
Poul havde længe gået rundt og ledt efter en kobberkedel, magen til dem, de bruger til at koge ris i over bål ude i landsbyerne. Men sådan nogle sælges ikke mere. Nu er de af rustfri stål, og forretningsindehaverne kunne ikke forstå, at jeg ikke meget hellere ville købe sådan én.
Her i byen så vi en kobbergryde i en slags isenkramforretning. Den var brugt – og formentlig indleveret til reparation. Efter gentagne forsøg forstod personalet endelig, at det var sådan én vi ønskede at købe, og de var ved at dø af grin.
Et øjeblik! sagde én af dem, og han pilede ud af forretningen. Lidt efter kom han tilbage med 2, som han formentlig har fundet kasseret ude bagved.
Han sagde jeg kunne få den største for 200 rp., og jeg glemte helt at prutte om prisen. For 40 kr. for sådan et eksemplar, synes jeg var meget billigt.
Personalet var paffe over handlen, og de grinede meget, da vi tilfredse gik derfra.
Hovedgaden i Ernakulam med templet i baggrunden.
Her er byens hindu-tempel.
Flot dekoreret parti over indgangen.
En flot og speciel tempelportal

Og så lige et billede af nogle enkelte af de mange børn, der er overalt.
De er som regel pænt påklædte og ser glade ud.
Disse børn sad og ventede i en bil og var meget glade for at blive fotograferet.
Vi købte store mandariner i en frugtbod. 6 store velsmagende for 2 kr.
Efter aftensmad i hotellets spisested, gik vi i seng.

Turistbåden der sejlede Backwather
Fredag den 08-12-00.
I dag skal vi sejle sydpå til Kollam.
Turen foregår i en båd, som ses her på billedet.
Turen koster 30 kr. pr. billet, og man kan købe fornødenheder ombord til billige penge.
Der er tale om en turistsejlads, som går gennem vådområdet umiddelbart indenfor kysten. Også her er der meget frodigt, og turen går forbi store kokos- og risplantager.
Folk bor i småhuse langs kanalerne, og al deres personlige hygiejne foregår i floden. Det samme gør vask og opvask. Lokum ud over vandet – lige ved siden af badestedet.
Backwathers campingvogn
Vi kunne også have lejet en husbåd, som den man ser på det midterste billede.
I sådan én er man kun de 2, der lejer den, og så 3-5 folk til opvartning og til at sejle. Der er bad, stue og soveværelse i sådan nogle. Det er vist også ret dyrt – efter indiske forhold.
Vi sad på taget af ”vores” båd og nød landskabet, som stille gled forbi.
Lokum i gården
Det er familiens lokum, der er skærmet af med plastic. Nogen steder bor man så tæt, at der kun er 50 m. mellem lokummerne.
Skibe i flere størrelser på land
Her ligger både til reparation under palmerne
Rismarker langs floden
Floden giver rig mulighed for risdyrkning i baglandet.
Fiskere på arbejde
Her fisker man fra småkanoer ved at smide cirkelnet ud i vandet og så håbe, at der er fisk i, når man trækker dem ind igen.
Bemærk sejlet. Sammensyede rissække
På dette billede har en bådfører fået vinden lidt til hjælp. Normalt stager man sig frem, men ham her har sprættet rissække op og syet dem sammen til et primitivt sejl.
En af de mange "færgeoverfarter"
Her ses én af de mange ”småfærger”, der sejler folk og ting tværs over floden/kanalen.
Man må tænke på, at herude er der ingen veje. Man kan kun komme rundt ad vandvejen.
En lidt større færgeoverfart
Her en anden primitiv færge af de lidt større. Det er blot en pram med et dæk på tværs. Så har man en større motorbåd bundet til siden af som drivkraft.
Lige her er floden noget bredere, og der ligger rigtige småbyer på begge sider af floden.
Tungt lastet
Alt bliver transporteret i de specielle træbåde, man har hernede.
Her er det såmænd blot sten, og som man kan se, bliver båden lastet til kanten.
Når vi kom forbi, sagtnede vores bådfører farten, for ikke at hæk-bølgen skal oversvømme båden.
En skole i et sving
Her er endnu én af denne slags. Det er i et skarpt hjørne, hvor der for mange år siden skete en kollision med mange tabte menneskeliv. Én af de druknede var datidens mest kendte lokale digtere, så nu har man bygget en speciel skole på stedet til hans ære.
Mor og søn

Undervejs holdt vi pause ved et lille bosted.
Dem der boede på stedet havde lavet mad til os, og vi fik det serveret under et halvtag.
Det var ris med 4 forskellige slags saucer til og både kød og fisk.
Alt serveret på et friskt bananblad og spist med fingrene.

Og Ella skulle selvfølgelig lige have et billede af det eneste barn, der var på stedet.
Drengen var vist ”ikke helt rigtig”.

Her spiser man med fingrene. Bemærk at risen er serveret på bananblade
Fiskeri med bue og pil
Her forsøger nogle store drenge at fange fisk. De skyder dem med bue og pil.
Om de fangede noget, så vi ikke. Vi glider jo lige så stille forbi og ser kun nuet.
Overfyldt "færge"
Endnu en ”færge”.
Godt fyldt med glade mennesker.
De ved, at det er en turistbåd vi sejler i, og de vinker altid.
opvask, tøjvask, badning m.m. på flodbredden.
På bredden kan man overalt se koner stå med benene i vand og vaske eller vaske op.
Det er måske lidt svært at se på dette billede, men de fleste steder, så man husmoderen i gang med sit arbejde.
Og børnene løb uforstyrret rundt omkring hende uden at falde i vandet. De er jo også vant til det, men det kan vel ikke undgås, at det af og til går galt.
Men sådan er livet her.
Større fiskebåd
Denne noget større – men typiske – båd er ved at gøre klar til at sejle ud og fiske på én af de større søer. En masse folk er ved at pakke fiskenet ombord.
Kinesiske fiskenet
Man fisker også med andre net her.
Kinesiske fiskenet hedder de.
Det er et snedigt system med nogle lange stænger hængt op i et system, så nettet kan spændes på enderne, hvorefter hele nettet kan sænkes ned i vandet ved hjælp af lodder og trisser.
Der fiskes kun, når der er mørkt, og man tænder en lampe over nettet for at tiltrække fiskene. Når man mener der er fisk i, trækker man nette op igen og tømmer det.
Disse net var der rigtig mange af hernede.
Det kan man se af de næste billeder.
Ella i forstavnen
Sidst på dagen behøvede vi ikke længere at sidde inde under solsejlet.
Så satte vi os ud i stævnen og kikkede på landskabet, som ganske langsomt gled forbi.
Kinesiskt fiskenet på stribe over sejlrenden
Her står de kinesiske fiskenet i en lang række lige langs sejlruten, hvor der nok er lidt dybere end ellers.
kun 5 m mellem backwather og Det arabiske Hav
Lige her på dette sted er der kun 5 m. land mellem Backwater og Det arabiske Hav.
Fra tagrestauranten

Det var en fin sejltur. Båden var eller så stor, at den nok kunne tage 50-60 passagerer, men vi var kun 10, så vi havde god plads.

Vi ankom til KOLLAM efter mørkets frembrud.
Vi indlogerede os på et pænt hotel, Hotel Sudarsan, som kostede 10 $ incl. et flot morgenbord i en A/C-restaurant.

Vi undgår helst aircondition, så da der også var en tagrestaurant, spiste vi til aften deroppe.

Det er ikke overdreven renlighed der præger indernes hverdag

Lørdag den 09-12-00.

Kollam er en lige så travl og beskidt by, som de andre lidt større by, vi har været i i Indien.
Her en typisk gade i midtbyen. Det flyder med affald, og ingenting ser særligt velholdt ud.
Trafikken er en blanding af fodgængere, tuk-tuk.ere, biler og oksekærrer.

Oksekærrene kommer også frem
Lastbilerne er som regel flot pyntede
Og her én af de typiske indiske lastbiler.
De er flot pyntede i, over og omkring førerhuset. Denne her bil er kun standardudgaven. Nogle er udsmykket med blinkende lygter og religiøse malerier.
Byliv i Kollam
I byen fandt vi en butik, der solgte sarier.
Ella købte en flot rød sari, som er et stykke 1,6 m bredt stof i 6 m. s længde. Det er det, kvinderne vikler sig ind i på en helt speciel måde.
Sarien var vist dyr, for vi blev behandlet som nogle meget værdsatte gæster. Vi kunne betale med Visakort, og herhjemme kan vi nu se, at den kostede sølle 76 kr.
Byens "Skide"strand
I dag blev vi snydt.
I den Lonely Planet vi havde lånt af Tove, havde hun understreget et stednavn ude ved kysten. Så vidt vi huskede, var det en god strand, så vi tog en tuk-tuk. Vi kunne næsten ikke få ham til at køre derud, og det viste sig at være et slumkvarter, hvor folk boede i skure langs stranden. Der var mange fiskerbåde på stranden, og det vrimlede med folk.
Langt fra så stranden ellers godt ud, men dernede, så den langtfra godt ud.
Det var byens ”Skide-strand”.
Folk står gerne og glor i timevis

Folk satte sig ugenerte og forrettede deres nødtørft i små huller, de gravede med fingrene. Når de var færdige, tørrede de sig med venstre hånd – uden papir – og vaskede den til slut i bølgerne. Så gik de.
Alle kan nok tænke sig, hvordan der lugtede.
Vi gik langs stranden mod syd. Der er fin bred sandstrand så langt øjet rækker, så vi mente vi kunne komme væk fra stanken og svineriet. Det kunne vi også efter 2-3 km. Her er overhovedet ingen strandturister, så da vi fandt et sted, hvor der ikke længere lugtede, lagde vi os i sandet.
Befolkningen er heller ikke vant til turister, for snart efter begyndte folk at flokkes nede omkring, hvor vi lå i vores badetøj. Folk stiller sig op 2 m. fra én og glor. De siger ikke noget – de glor bare. Og de kan glo i både 5 og 10 min. inden de går igen.
Aldrig er Ella blevet beundret så meget som badenymfe i bikini, som her denne varme eftermiddag.
Vi fandt tilbage til hotellet i byen og spiste aftensmad på tagrestauran-ten. I aften var der et 4-mands orkester, som spillede en del musik af Michael learn to Rock – Det danske orkester er meget populære herude i østen.

Flodsvin findes overalt hernede.

Søndag den 10-12-00.

Efter morgenmad checkede vi ud og tog en tuk-tuk ned til floden. Vi havde bestemt, at vi ville sejle tilbage igen til Alleppey ad samme vej, som vi var kommet herned.
Poul var blevet lidt småsløj efter togturens aircondition, så han var lidt mat i dag. Det var derfor udmærket, at vi blot skulle tilbringe dagen på et skibs soldæk, uden at skulle tænke på meget andet, end at nyde det.
Der er 2 selskaber der besejler denne rute.
Her er vi kort efter starten, hvor vi nærmest sejler i konvoj.
Forrest en husbåd, dernæst den båd, vi rejste sydpå med, og så vores ”egen”.

Starten på en ny sejltur
Globetrotteren "Himself"

Selv om man er lidt halvsløj, kan man jo godt nyde solen og varmen.
Men solen kan være så skrap ved hovedbunden, at lommetørklædet måtte tages i brug.

Et vandskeligt hølæs
Her er en last rishalm på vej ad floden.
En isfulg på telefontråden
Også herude er der isfugle. De er lidt sky, så de er svære at få så tæt på, at man kan få et ordentligt billede.
Flotte panoramaer  "flød" forbi os.

Landskabet er fantastisk.
Og ombord i skumringen så vi den flotteste solnedgang vi længe har set.
Det var mørkt, da vi kom til Alleppey. Vi skyndte os til busstationen, hvor vi fandt aftenbussen til Ernakulam, som var dagens endemål.
” Super de luxe Express Bus” stod der på den, og det sidste var i hvert fald rigtigt. Det med de luxe var dog vildt overdrevet. De 65 km. blev kørt på under 1 time, og det var med hornet i bund næsten hele vejen.
Bussen var fuld, og det var en inder også, som sad i bagenden, hvor vi også sad. Han var noget bøvet og påtrængende, men vi holdt det ud.
Der var også en engelsk far og hans søn med, og i Alleppey fulgte de med os til ”vores” hotel, Bijus Tourist Home.
Spiste aftensmad på City Park Restaurant lige ved siden af, og så i seng.

Fantastisk flot solnedgang
Nummererede sæder, og endda annonceret på siden af togvognen.
Mandag den 11-12-00.

Vi spiste morgenmad på samme restaurant og gik en tur langs vandet og langs tøjmarkedet. Det var en oplevelse at se.
Vi checkede ud ved 12-tiden og tog en tuk-tuk til banegården, hvor vi ventede på vores nordgående tog. Vi havde købt billetter i forvejen, og denne gang uden aircondition.
Da toget kom, var vi sikre på, i hvilken vogn vi skulle sidde, for man klistrede passager-listerne udenpå toget ved indgangen til hver enkelt vogn, og her kan man se vores navn på sedlen.

Gangen i toget var smal
Og her et kik ind i vognen, hvor man kan se, at der i denne vogn var 3 køjer i hver side af kupeen. Ryglænet blev slået op til en køje, og vi fik ingen tæpper her.
Ikke et fængsel, men et togvindue
Og lige et billede af Ella i kupeen.
Det blev en lang togtur. Tit holdt toget i både halve og hele timer for at afvente modkørende tog på den ensporede bane. Det halve af tiden sov vi dog godt i køjerne, og vores medpassagerer var flinke. Det var en oplevelse at se dem spise deres medbragte mad. Det var varm mad, pakket ind i bananblade og aviser (som alt sammen bagefter blev smidt ud af vinduet).
De kunne sætte kæmpeportioner af mad til livs. Disse folk var heller ikke fattige folk. Mændene gik i både bukser og sko, og de var noget bedre i stand, end de fattige, man ser på gaden.
Faranteret en indisk elefant

Tirsdag den 12-12-00.
Toget var 2 timer forsinket, da vi endelig ud på eftermiddagen nåede til Badgaon, som var vores mål. Vi havde valgt at resten af ferien skulle holdes i badebyen Colva, i det man kalder SydGoa, for vi ville prøve noget andet. Vi tog en tuk-tuk de 8-10 km. til Colva, hvor vi indlogerede os på et strandhotel.
Hotellet, Colva Beach Cottages så noget snusket ud, men der var såmænd meget rart. Det er statens turistministerium, der ejer det, og det er vist ikke blevet malet siden det blev bygget for 15-20 år siden. 540 rp. pr. nat = godt 100 kr. Vi havde altan lige ud til en smuk palmehave foran hotellet, og lige bag haven, lå den kilometerlange hvide badestrand, med sand så fint, at det føles som at gå i kartoffelmel. Det knirker – lige som i sne, når man går i det.
Her er lige et par billeder af den elefantastiske dejlige strand.

Colva Beach er tilsyneladende det sted, hvor Inderne selv tager til. Der var en del turister, men det var indere fra andre delstater, der var på besøg.
Europæiske turister boede i finere hoteller længere væk fra byen.
Det var sjovt at se, når busserne med indere komme til stranden. De fleste så nok havet for 1. gang, og de stod i store flokke i vandkanten.
Enkelte vovede sig ud i bølgerne, og det foregik med tøj på, for indere går ikke i badetøj.
Der blev taget rigtig mange billeder.I kanten mellem stranden og palmelunden bagved, lå der flere småcafeer. De var primitivt bygget, men man kunne købe alt, hvad man havde behov for. Og de lavede god mad, så her spiste vi frokost hver dag.
Disse cafeer havde solsenge og parasoller på stranden, og de kostede ikke noget. Man forventede blot, at man købte lidt i cafeen.
Her på stranden er der ingen strandsælgere. Der er turistpoliti på stranden, og det er nok dem, der jager dem væk.
Her er mere fredeligt end i NordGoa, hvor vi startede, selv om der er under 50 km. mellem stederne.
Der var en slags torv lige ved hotellet, og på dette torv var der flere restauranter, hvor man kunne spise sin aftensmad.
Det gjorde vi hver aften på det samme sted. Dels fordi der var pænt og rent, og dels fordi de lavede smaddergod mad.
Om aftenen var der en masse småboder åbne langs vejen. Her blev der solgt alt fra pandekager, kokosnødder, tøj og turist-skrammel til sølvvarer og ægte silketæpper til flere tusinde kroner.
Elefant i profil
Hvad man dog ikke må døje for at få tiden til at gå.
strandcafeen, hvor vi spiste frokost og købte drikkevarer til stranden.
På cykeltur på lejede cykler
Onsdag den 13-12-00.

I dag lejede vi cykler og cyklede på stranden 10-15 km. sydpå.

Det skyggefuldt sted er svært at opdrive på stranden.
I den varmeste tid måtte vi finde skygge under fi-skerbådene på stranden.
Båden skal hjælpes i vandet.
Og et enkelt sted måtte Poul give et nap med at få fiskerbåden ud i vandet.
forladt fiskerhytte på stranden
Torsdag den 14-12-00.

Sidste dag blev brugt på stranden.

Her er også lige et billede af en forladt fiskerhytte. Normalt har fiskerne net og lign. i sådanne hytter langs vandet, men denne har var blevet invaderet af en inder-familie med en masse børn.
Her bor de under meget primitive forhold.

Her tænker man ikke på den kommende danske vinter

Igen nød vi solen ved stranden i en liggestol.

Vi havde set, at der var en lille skrædderbutik bag hotellet, og i dag ved 1530 tiden fik Poul den ide, at han ville have syet skjor-ter.
Skrædderen tog mål og vi udvalgte stof, og dagen efter inden vi rejste der-fra, hentede vi 3 flotte skjorter i dejligt silkestof. 80 kr. pr. stk., og de passer perfekt.

Udsigt fra vores hotelbalkon
Fredag den 15-12-00.

I dag skal vi desværre hjem. Vi skulle være i lufthavnen kl. 15, og vi fik lov til at beholde hotelværelset til kl. 14.
Så der blev tid til lidt strandliv og de sidste indkøb den dag.

Her er lige et billede af hotelhaven, set fra vores altan.

Hotellet set fra haven

Og eet af hotellet taget fra haven.

Inderbarn

Ella skulle også lige have et billede af et barn, der var gæst på hotellet.

Taxa til lufthavnen – lang ventetid – ombordstigning og efterfølgende en 9 timer lang flyvetur til Danmark.

En god ferie i Indien var slut.