Fotoalbum fra Ægypten
Se også en anden side om en decembertur til Hurghada i 2004.

I september 2003 rejste vi med Stjernegaard Rejser til Ægypten - til en rundrejse til de vigtigste turistattraktioner i dette gamle land. Vi startede i Cairo, derefter med fly til Luxor, hvor vi gik ombord på m/s Montassar, som blev vort "hjem" de næste 7 dage.
Vi var på Nilkryds til Aswan og tilbage igen. På det tidspunkt havde vi set og oplevet så meget, at vi trængte til en rigtig slapper, og det fik vi i Hurghada, hvor vi tilbragte de sidste 5 dage i sol, vand, snorkling og dykning.

Herunder er der "Tumbsnail" over nogle af de billeder vi tog dernede, og du kan se dem i fuld størrelse ved at klikke på dem.
Herefter kan du vælge at gå frem eller tilbage i fotoalbummet, eller gå "home" - tilbage til denne side. God fornøjelse.

Den gamle hovedstad Memfis blev besøgt først. Her lå en kæmpestatue af Ramses II. Bemærk, at næsen er næsten lige så stor som menneskerne.

Her så vi også vores første sfinx. Det er umuligt at sige ordet. Den er ikke særlig stor i forhold til den, vi så senere i Giza

Overalt i Nil-dalen er der dadelpalmer. Og det var lige ved at være tiden, hvor de skulle plukkes. Her hænger de modne og klar til høst

Tæt ved Memfis så vi Trinpyramiden i Sakkara med Farao Djosers grav-kompleks.
Det hele er mere end 4700 år gammelt.

Overalt er der bevæbnede soldater - og som her både kørende og ridende politi.

Her står Ella som målestok for størrelsen af Keops pyramiden i Giza lige syd for Cairo.

Og hun tror, at hun kan tage hatten af Khefren pyramiden.
Som det kan ses, er der 3 pyramider ved siden af hinanden. Bemærk også toppen på den ene. Den er beklædt. Sådan har de været over det hele, men materialet er blevet stjålet til andet bygningsarbejde.

Her er vi på den anden side af Khefren pyramiden, der hvor den kæmpestore Sfinx står. Bemærk hvor stor den er i forhold til menneskerne.

Weel-dance. Underholdning på en restaurationsbåd på Nilen. Han drejede konstant rundt i 15 min. uden at blive rundtosset. Og han lavede flotte ting med bakker og med sit skørt.

Dadlerne er modne og kaktussen blomstrer.

Cairo Museum så vi selvfølgelig også. Udenfor lå denne smukke lotusdam med papyrusplanter i midten.

Den store Alabaster-Moske midt i Citadellet i Cairo. Kæmpebyen Cairo i baggrunden.

Godt med smog over byen. Bemærk pyramiderne 20-30 km. i baggrunden. Så forstår man, hvor store de egentlig er.

Så blev der røget vandpibe på en lille cafe ved bazargaden i Cairo.

Nu er vi i Luxor, eller rettere på vestbreden af Nilen i Kongernes Dal, hvor 64 af de gamle Faraoer har deres gravpladser.

Kongernes dal ligger bag bjergene i baggrunden.
Her på det flade stykke var der nogen, der engang havde smidt et par stenstatuer, formentlig forestillende en hr. farao Memnon.

Her er vi kommet over i Karnak-templet på østbredden. Ella og Regina snakkede så meget, at det meste af bygningen faldt sammen, som det kan ses.

Men her i mellemgangen var søjlerne så kraftige, at det hele holdt alligevel.

Her ved Esna slusen måtte vi vente i flere timer på at blive sluset igennem. Bemærk, hvor tæt skibene ligger på bredden.

De handlende benyttede sig af det ufrivillige stop. De smed varer op og forventede penge retur.

Her står Ella i en gang i søjlehallen i Edfu-templet, midt imellem Luxor og Aswan

Mellem skib og tempel, blev vi transporteret i hestevogn

Der var heldigvis også tid til afslapning på soldækket af skibet, m/s Montassar 1.

Ved solnedgangstid kom vi til templet på Nilbredden i Kom Ombo, lidt længere sydpå ad Nilen.

I dette tempel havde man sågar en balsameret krokodille. Det have ikke været nødvendigt at sætte den i glasbur, for det er 3000 år siden, den døde.

Sejltur på Nielen ved Aswan i de særprægede Feluka-både med trekantet sejl.

Nogen steder går ørkenen helt ud til Nilens bred, som her på vestbreden af Aswan.

I Aswan er der mange øer i Nilen. Før dæmningen var der 4 farlige vandfald. Nu flyder floden roligt og smukt - her rundet om Elephantine-øen.

Vi besøgte en Nubisk landsby og blev budt på the og fik lov til at købe deres handicraft.

En lang, men spændende tur sydpå til Abu Simbel i bus, hvor vi så Ramses og Nefartaris kæmpetempler, som er hugget ind i bjerget. Hele bjerget blev i 1964 flyttet 65 m højere op. Ellers ville de være oversvømmet af Nassersøen efter dæmningens indvielse.

Her ses begge templer lidt fra afstand.

På busturen tilbage så vi denne sø i det fjerne. Nej - det er ingen sø, men et fatamogana.

Her ligger vi til kajs i Aswan og nyder de op til 45 graders varme.

I Aswan var vi en tur på en lokal cafe.

Ella kunne vist ikke holde rodet ud i kabytten, så hun har sat sig ud på "Balkonen"

Sejlturen nordpå igen bød på mange flotte udsigter
Her vinker bønder og børn til os i forbifarten

Her venter vi igen ved slusen i Esna. 5-o'clock tea serveret på soldækket.

Tilbage i Luxor så vi Luxortemplet. Her ses Ramses II ved indgangen.

Fra Luxortemplet gik der en Sfinx-alle hele vejen ud til Karnak-templet. Kun en lille del af denne flere km. lange allé er udgravet på nuværende tidspunkt.

Vi sluttede vores Ægypen-tur med et 5-dages badeophold i Hurghada. Her er vi ude på en båd, hvorfra vi dykkede og snorklede i Rødehavet. Det var meget flot.

Vi boede på dette flotte hotel, Sea Star, Beau Rivage. Fra stranden kunne man snorkle lige ud til koralrevene og de mange flotte fisk.
Fra Ella og Poul skal der her lyde en stor tak til de øvrige rejsedeltagere,
som var med til at give os en uforglemmelig tur.
Vi synes, vi havde det dejligt og "skide-skægt".

Venlig hilsen til alle fra Ella og Poul.